Nézem a képeket,
és azon tűnődöm, hogy ezek a gyerekek életüket kockáztatva jutnak el nap-mint
nap az iskolába, én meg évek óta azon bosszankodom, hogy miért kötelező az
iskolába járás, miért nem lehet másképp tanulni.
Nos, az nagyszerű
dolog, hogy bárkinek lehetősége van arra, hogy tanuljon, sőt, az is jó ha
kötelezik erre a szülőket, elvégre az iskolázottság sok embert kimenekített
abból az környezetből, ahonnan iskola nélkül nem tudott volna kiszabadulni.
Nagyapám jól
tanult, anno az első világháború előtt, iskolaelső volt. A tanítója
felajánlotta, hogy állja a nagyapám továbbtanulási költségeit, mivel kár egy
ilyen tehetségnek elkallódni. Mivel akkor még nem volt kötelező az iskola, a
szülei megtehették, hogy nem engedték továbbtanulni...
Tehát értem én, hogy a kötelező
oktatás egy jó dolog, egy nagyszerű lehetőség, és mégis azt érzem, hogy nem
kell, hogy elvették a gyerekeimtől a természetes kíváncsiságukat,
érdeklődésüket, hogy az iskola arra tanítja a gyermeket, hogy le kell győzni a
másikat bármi áron, hogy csak az jó aki gondolkodás nélkül engedelmeskedik, és
a túlélés érdekében a gyermek elsősorban azt sajátítja el, hogyan lehet minél
kevesebb erőfeszítéssel, minél jobb jegyet szerezni.
Szóval,
iskolaellenes vagyok, és ez nem jó..., a gyerekeimnek sem jó...
Talán ha már
nagyapám szüleit kötelezték volna, hogy taníttassák a fiukat, akkor más lenne a
helyzet...
Akkor úgynevezett
második generációs értelmiségi lennék, nem érezném a vállamon az előző generációk minden terhét, akkor talán már a szüleim lettek volna a minden áron
lázadók, és én ösztönösen hinnék a jóságban, az életben,
magamban, a gyermekeimben, és nem kellene iskolaellenesnek lennem, megtalálnám
a pozitívumokat, amit nyújthat az iskola, megkeresném azt az iskolát, ahol az
adott kereteken belül, megtartanak amit lehet a tanítás lényegéből...
Nem csak az iskolára vagyok dühös, rossz a rendszer, de
az iskolához a szülő is kell, hogy sikeresen megnyomorítsák a gyerekeket.
Elkezdtem kombinálni,
reakció egyenleteket írni, deriválni,
azt azért mégsem, mert azt továbbra is állítom, hogy arra az életben nem lesz
szükségem, persze érettségiztem matematikából, meg is írtam a nyolc
valamennyit, de most gőzöm nincs, hogy mi is az a deriválás... No, persze,
tudom, hogy ez gáz, és hogy nem mindenki ilyen buta stb, stb, de arra gondoltam,
lehetnek még hasonló emberek, érdekelheti őket
Szóval,
kiindultam abból, hogy:
- Van az oktatás, ami olyan, amilyen, nem minősíteném, sokat
olvashatunk róla. Az oktatás adott. Vannak szerencsés kivételek, iskolák, ahol
néhány lelkes tanár eléri, hogy akár a képeken szereplő utakon is el akarjon
menni a gyerek az iskolába. A lányom másodikban azt mondta, hogy nem betegedhet
meg, mert akkor nem tud menni iskolába. Nem ezekről az iskolákról beszélek.
- Van a gyerek, aki
szintén olyan, amilyen, minden gyerek egyedi, viszont megpróbáltam megküzdési
stratégia alapján pár csoportba
besorolni.
- Nem utolsó sorban van a szülő, aki szintén egyszeri és
megismételhetetlen, viszont őket is csoportokba soroltam az szerint, hogy mit
tesznek, mit várnak el a gyerektől, és még néhány alcsoportba, ami alább majd
kiderül.
Az iskola, a "jótanuló, jógyerek"
Pejoratív értelemben használnom a "jótanulót, jógyermeket", így egybeírva, de belőlem sajnos indulatokat vált ki.Talán tisztáznom kellene a fogalmakat, hogy mit jelent számomra ez a fajta "jógyerek, jótanuló" kifejezés, ebben a szövegben.
A jótanuló, aki
mindig mindent tud, példás a magaviselete, ahová leteszik ott marad, akinek
semmi nem éri meg azt, hogy megkockáztassa a tanárok, szülők, világ
elismerésének elvesztését.
Itt a jótanuló,
nem azt jelenti, hogy eszes a gyerek, hogy érdeklődő, kíváncsi, hogy tudja, ha
valamit szeretne, azért tenni, dolgozni kell, azt jelenti hogy válogatás nélkül
mindig mindent megtanul, mindenben jeleskedik, ezzel vívva ki a környezete elismerését, a jogot, hogy
használjon a szoba levegőjéből ahol tartózkodik, .
Igen, ez a jótanuló sokra viheti, az iskola adott, a jótanuló is ez esetben adott, viszont
az, hogy ebből a jótanulóból kiegyensúlyozott ember lesz, vagy egy látszatot
próbál fenntartani, amíg bele nem gebbed, az viszont a motivációjától függ.
A fenti
értelemben vett jótanuló lehet :
- aki azért jó tanuló, mert ezt látja egyedüli
lehetőségének arra, hogy jobb sorsa legyen
- aki azért jó tanuló, mert azt várják el tőle a
szülei, ellenőrzik, amíg tehetik, és ahogy mondják, „odateszik a
gyermeket tanulni”, annak ellenére, hogy ő magától az iskola fele sem nézne
- aki azért jó
tanuló mert ezzel vásárolja meg magának azt az érzést, hogy szerethető, elfogadható. Általában ő nem tud erről, azt hiszi, hogy azért jó tanuló, mert az szeretne lenni. Neki nem kell mondani, hogy tanuljon, magától
mindent tökéletesem megtanul, rendezett, időben elkészül mindennel. És itt a
lényeg a mindenen van! Nincs olyan gyerek, akit minden érdekelne! Ennek a
gyereknek a szülei már benne laknak, már nem is tudja, hogy nem ő akarja, hanem
a szülei, nagyszülei, stb. akarják azt
amit ő tesz, de ha megkérded, hazugságvizsgálóval sem tudnád rá fogni, hogy nem
mond igazt, amikor azt mondja, hogy ezt ő akarja.
Ki lehetne fejteni
az első kettőt is, de most inkább a harmadikkal foglalkoznék.
Nagyon szép
gördülékeny, felfele ívelő életpálya, egy állás megpályázásánál egész megható,
de mi van mögötte???
Hát általában egy
olyan felnőtt, aki nem tudja elviselni, hogy akár apró rések keletkezzenek az
ellenzője falán, ( arra a dologra gondolok, amit a lónak tesznek, hogy hogy ne lásson semmit maga körül, és jobban húzzon :) ) mert a lelke mélyén érzi, hogy ha kitekint, összeomlik a
kártyavár, ezért vehemensen elutasít mindent, mindenkit, aki nem felel meg az
előírásoknak, amik korlátként, de mégis csak biztosítják, az életnek nevezett
mindennapi lélegzetvételek sorozatát, eljutott akár az 50-ig, és gőze sincs arról, hogy ki
ő, de nem is szeretné megtudni.
Aztán van az aki
kíváncsi volt, kitekintett az ellenző mögül, és sóbálvánnyá változott, vagy
legalább egy bábeli zűrzavar lett a fejében, gondolkodni kezdett, elérte
talán az ötvenet is, és gőze sincs arról, hogy ki ő, és elkezdi
kutatni. Hát nagyon összezavarodik első
lépésben, lármafaként szolgálva azoknak akik az előző kategóriából netalán
kezdenének kacérkodni a gondolattal, hogy van-e élet az ellenző túloldalán.
Aztán meglátják, mi lett abból, aki nem fért a bőrébe, és kinézett, na pár évre
elég ez tanulságnak, megvan a megnyugvást hozó felmentés, látod, nem tetszett
neki, mi lett belőle... Maradj csak nyugton!
Aztán van az, aki
túlélte az előző fázist, és jól van a bőrében, de ennek többnyire már semmi
köze sem az elvégzett egyetemhez, sem más megszerzett bizonyítványokhoz, a „ jótanulósághoz” még kevésbé. Megkockáztatom, hogy léteznek emberek akik annak
dacára, hogy „ jó gyerekek” voltak, az élet derekán, megtalálják magukat.
A teljesség
kedvéért, létezhet egy olyan csoport is, akinek a külső elvárások belsőkké
váltak, továbbra is mindig mindenben tökéletesen teljesít, igyekszik megfelelni mindenkinek, mindenki elismeri hatalmas
teljesítményeit, és boldogan él... Na ez az a csoport, ami szerintem nem
létezik, létezik a látszat, egy belül üres, élettelen, külső szemlélődők
számára készült panoptikum.
Nyilván, aki ide
tartozik, az most azt mondja, hogy ekkora marhát... ő tovább nem
olvassa...
Eszembe jut, hogy
jó tanuló voltam, 8 éven át osztályelső. Meg sem fordult a fejemben, hogy ez
lehetne másképp is. Az egy szem nyolcast, amit 8 év alatt hazavittem, sok
álmatlan éjszaka követte. Soha nem tettem fel a kérdést, hogy igazából miért
olyan vészes az a 8-as.
Persze, más idők
jártak, akkor még lehetett arra hivatkozni, hogy ha jól tanulsz, bejutsz arra
az egyetemre, amelyikre szeretnél, és boldogan, biztonságban élhetsz nyugdíjas
korodig. Ennél vonzóbbat elképzelni sem tudtam, megalapozom a jövőm, ez
bármilyen áldozatot megér. Távolabbról szemlélve, voltak ennek rejtett
buktatói, de ezt később. Most ilyen érvekkel hogy vegyek rá egy gyereket, arra
hogy tanuljon? Érték ma, jelent valamit ma, ha egyetemet végeztél? – van amikor
igen, de ahol ez van, ott biztosan nem abból adódott, hogy jógyermek volt az
illető- legtöbbször viszont több egyetem után kitanul az ember valami
mesterséget, amit ha nem lett volna ciki, 10 évvel hamarabb megtanulhatott
volna, mondjuk egy szakiskolában. Csak nem is értem hogyan tűri el a föld a
felszínén azokat az embereket, akik annyira pofátlanok, hogy egyetemi
végzettség nélkül akarnak külföldi szállodában szobalánykodni???!!!
Tényleg kell
mindenkinek nyomni a gyerekét, hogy minél tovább fizethesse az egyetemmel járó
költségeket, az egyetemét, ahol legtöbbször szintén semmi használható tudást
nem adnak, vagy épp adnának, de a gyerek csak azért van ott, mert a "doszárok" háborújában, az átlaga alapján csak oda jutott be, de igazából nem is
érdekli...
Na, hát ezért kell tanulni! - hallom is a megrökönyödött választ, aki
eljutott idáig, mert annyira nagy idiótaságnak találta amit írtam, hogy dühében
nem tudja letenni.
Így van, erre
kell a jó média! – de tényleg kell ezért 12 éven át kínozni magunkat, s a
gyereket?
Nekünk részben
szerencsénk volt, a kommunizmus idején, a rendszer adott egy keretet is, ami
nem volt jó, de elég jó szülőkkel, akik cinkosságot vállaltak a gyerekkel,
maradtak lehetőségek arra, hogy megtalálja az útját az ember fia. Tudom, és
mindannyian tudjuk a rossz oldalát annak a rendszernek, nem taglalom.
Viszont volt egy stabil
valami, ahonnan ki lehetett indulni, amit lehetett szeretni, gyűlölni, ha
nyíltan nem is, de lehetett lázadni. Akkoriban, habár a lázadókat súlyosan
bűntették, de aki mert lázadni, az egy hős volt.
Most a hősök kora
lejárt, menő iskolák, menő szülőkkel, elhatározták, hogy most az a menő, ha
mindenki azt gondolja, érzi, teszi, amit ők helyesnek találnak. Aki más, azt
megalázzuk, és nem az elvtársak, hanem maga a közösség. Most nem kell a titkos rendőrség, elvégzi a közösség, annak a kibelezését, aki mer más lenni. Nem kell nekünk
egyenruha, hiszen ezt az egyen dolgot, már úgy oldjuk meg, hogy ruházatban lehet bárki amilyen akar lenni, de ha embernek tartja magát akkor azt gondolja
amit én... és áldozzuk fel a következő generációt az egyen oltáron...
Hosszú ez a
labirintus, kijutunk belőle előbb, utóbb, csak még megnézünk néhány gyerek
szülő attitűdöt.
Azt már láttuk,
hogy mi van a jó gyerekkel, a fenti értelemben vett jó gyerek szüleiről könyvet
lehetne írni.
Mi a mozgató
rugójuk? Összetett, szerteágazó, ahogy tetszik, de bármi legyen is a látszat, az anyagi helyzet, társadalmi pozíció, ezek a szülők még mindig kívülről várják a
megerősítést, és teljes jóhiszeműséggel feláldozzák a gyermekeiket is annak
oltárán. Nem ítéletként mondom, tapasztalatból, és értem őket, de ettől még nem
változik a tény, hogy ezt teszik, csak nem merik észrevenni.
Persze ezen
szülők gyerekei lesznek azok akik továbbviszik ugyanezt a viselkedést saját
gyerekeikkel is, viszont a gyerekek másik csoportja, megfogadja, hogy ő ilyet soha nem fog tenni, az ő gyereke szabad lesz, senkinek nem hagyja a
gyereke szárnyait letörni.
Érdekes, úgy
tűnik, az a gyerek akinek letörték a
szárnyait, jobban helyt áll az életben, mint az, akinek hagyták, hogy repüljön.
Tényleg így
lenne?
Ha igen mi a
magyarázat erre?
Hol téved az a felnőtt, aki évekig nem is tudott arról, hogy voltak vagy lehetnének szárnyai, aki
megfogadta, hogy nem nyirbálja a gyereke szárnyait, és másnak sem engedi, hogy
ezt tegye?
Mi kell ahhoz, hogy a szárnyalás, örömteli lehessen ügy a szülő, mint a gyerek számára?
Mennyire tudja
megtanítani repülni a gyerekét, az a szülő, aki soha nem tudott, nem mert repülni?
Milyen hatással van a gyerekre, ha vágyunk arra, hogy repüljön, de a
repülés közben szerzett horzsolásokat nem tudjuk kezelni?
Hogyan válhat
valóban támogatóvá az a szülő, aki valami olyat szeretne megadni a gyermekének,
amit ő sosem tapasztalt?
Hová vezet a kettős mérce, amivel egy szülő méri a saját, és a gyerekei értékeit.
A kérdésekre a
válasz, a folytatásban...
Ha lett volna egy válaszom ezekre a kérdésekre, úgy 8
évvel ezelőtt, sok kellemetlenségtől megkímélhettem volna magamat, és a
gyerekeimet.
A finnek példája megoldás lenne:
VálaszTörléshttp://www.independent.co.uk/news/world/europe/finland-schools-subjects-are-out-and-topics-are-in-as-country-reforms-its-education-system-10123911.html
Egyetertek Klara. Gratula a megirasahoz mindannak ami sokunkban megfogalmazodott, a gondolatainkat foglalkoztatta, szomoritott, felhaboritott, kilatastalanna tett. Orulok, hogy batorkodtal oszinten felvallalni mindezt. Ugy erzem itt a helye a kov. filmnek.http://www.educacionprohibida.com/. Eniko.
VálaszTörlés