2016. május 8., vasárnap

Szentlélek kilenced bevezető



        Nem tanultam vallástörténetet, vallás, filozófia, irodalom területéről nincs semmi okleveles információm, de a következő bejegyzéseimben mégis ezeket a témákat feszegetném. 

           Tanultam pszichológiát, V. osztályos koromban olvastam az első olyan könyvet, ami egy pszichoanalitikus esetleírásait tartalmazta, annak már több mint 35 éve. Tanultam gyógyszerészetet, a növények gyógyhatását.
Fontos a tudás, a szaktudás, de az élet ennél több. 
Vannak helyzetek, amiket tudományosan nem lehet megoldani, szerintem sokszor a megoldás legfőbb akadálya pontosan az, hogy azt gondoljuk mindent meg tudunk magyarázni, és annyira elmerülünk a miértek boncolgatásában, hogy nem marad energiánk a megoldásra.
Van ami túlmutat rajtunk, van amit nem fogunk soha megfejteni.  A változás az ami állandó, mi meg gyakran minden erőnket latba vetve, épp a változásnak szeretnénk ellenállni. 
Azt érezzük jónak, biztonságosnak amit ismerünk, még akkor is, ha az épp gátolja a fejlődésünket.
Próbálunk megérteni, megoldani olyan egyéni szinten jelentkező problémákat, amik megoldása lehetetlen, ha csak a kézzel foghatót vesszük figyelembe, mivel nem a saját problémánk, a kollektív tudattalanból jövő évszázados minták manifesztálódása.
Csak holisztikus gondolkodással orvosolható, csak az egységtudat szintjén kezelhető.
Bizalom terén sok a tanulni valónk, nem merjük magunkat az istenre, univerzumra, saját isteni énünkre bízni. 
Mindig kell egy biztosíték, egy egérút ahol meglóghatunk a fejlődési feladatok elől, ezért mindig nyitva hagyunk egy menekülési kiskaput, nem zárunk le elavult kapcsolatokat, hogy vissza tudjunk lépni. Mindig szeretnénk jól járni, biztosra menni. Elveszítettük kapcsolatunkat istengyermekségünkkel.
Mivel alapvetően bizalmatlanok vagyunk a tudományt éltetjük, mindenre bizonyítékot keresünk, meg akarjuk érteni.
Félre értés ne essék, jó dolog a tudomány, kell lenni egy alapos tárgyi tudásnak, de nem elég. Nagyon fontos a saját tapasztalat, kíváncsiság, nyitottság, amivel nap mint nap rácsodálkozunk magunkra és a világra. 
Amíg ezt nem akarjuk elfogadni, a legképzettebb pszichológussal, filozófussal boncolgathatjuk a múltunkat, nem tudunk továbblépni.
           Tanulni kell, és kemény munka elérni valamit, elsajátítani képességeket, de több pöcsétes papír, diploma lobogtatása még nem garancia semmire.  
Van nekem is pár, nem azért írom, mert nincs, hanem azért mert számomra az a fontos, hogy amit olvasok, látok, hallok mint mond nekem, nem az, hogy aki írta milyen papírokkal rendelkezik, vagy éppen mit mondanak mások arról, hogy mit kellene nekem látni, hallani abban az írásban vagy épp festményen, zeneszámban.
            Az, hogy nyilvánosság elé tárom a gondolataimat, azért van, mert arra gondolok, csak egy ember legyen, akinek pont most kellett ez a hiányzó darabka, és már megérte.
           Ehhez nincs nekem semmi olyan tudásom, hogy irodalmár szemmel, hogy néz ki egy ilyen iromány, minek nevezhető, stb, de nyilván menet közben tanulok ez ügyben is.
           Csak azt tudom hitelesen elmondani, ami bennem lecsapódik abból amit megéltem, tanultam, olvastam. 
Nem állítom, hogy örök érvényű igazságok, ezek az én pillanatnyi igazságaim.
           Többet megtudtam, Istenről, emberről, szépirodalmi művek által, emberekkel beszélve,  mint szakkönyvekből.
            A következő 9 napban egy Szentlélek kilencedet osztok meg. Minden nap, megosztom, az aznapi elmélkedést. 
            Bármikor el lehet végezni, de így Pünkösd előtt, még aktuálisabb.
A 2016 elmélkedések szövege, Szénégető István, Bíró László elmélkedéseire épül.
A 2017 kilencedet Farmati Anna és Homa Ildikó könyvét felhasználva szerkesztettem. Idéző jelben szerepelnek a tőlük átvett részletek.
            A kilenced arról szól, hogy 9 napon át, naponta elvégzünk egy szertartást, aminek van egy stabil gerince, ami naponta ismétlődik, majd minden napra van egy elmélkedés, amelyben a Szentélek ajándékairól elmélkedünk, illetve imádkozunk, kérve, hogy mi is megkapjuk ezeket az ajándékokat. 
            Aki katolikus, mint én, annak ismerős lesz az ismétlődő rész, ami új lesz, az a meditáció, minden nap az adott témával kapcsolatban. 
             Lesznek olyan napok, amikor értelmezni fogok néhány kifejezést.           
Az értelmezéseket azért tartottam szükségesnek, mivel úgy látom, hogy nagyon szépen, jól meg vannak fogalmazva a régi imák, de nekem például, amikor először olvastam a kilencedet, folyamatos ellenérzésem volt sok helyen, például egy kérésnél, azt mondtam, hogy én ilyesmit biztosan nem kérek magamnak. 
Aztán elővettem azoknál a szavaknál az értelmező szótárt, és rájöttem, hogy mi tulajdonítunk tévesen más jelentést bizonyos szavaknak, ezért ilyen esetekben, értelmezem is ezeket a szavakat.
Lehet, hogy merev szabályokhoz ragaszkodó katolikusoknak nem tetszik a megközelítésem, de tiszta szívvel mondhatom, hogy érdemes odafigyelni arra, hogy az ember ha imádkozik, akkor a helyett, hogy ne legyen semmi baj, inkább azt ismételje, hogy köszönöm, hogy mindig oltalmazol. 
Az ilyen részeket átírtam, mivel számomra fontos, hogy ne a hiányra fókuszáljunk, hanem arra amit szeretnénk.
            Szóval, bármelyik írásomnál szívesen vitatkozom, sőt buzdítalak a vitára, de, ebben a 9 részes írásban, nem szeretnék vitatkozni. Nagyon sok mindenről lehetne vitatkozni, de ez most nem arról szól, hogy vallásról, egyházról vitatkozzunk. Akit érdekel, és tetszik neki, használja, a javára válik, akit nem érdekel, vagy hülyeségnek tartja, lapozzon tovább.

A rózsafűzér, a litánia nagyon jó meditatív eszköz arra, hogy közelebb kerüljünk isteni önvalónkhoz, hogy gondolatainkat elengedve, hagyjuk az istenit megnyilvánulni rajtunk keresztül, a nélkül, hogy mindent is irányítani akarnánk. 
Ebbe a kultúrába születtünk, ha alaposan megnézzük az intézményes kereteken túl minden vallás alapja, hogy kapcsolatba kerüljünk az igazi önvalónkkal, hogy tudjuk többek vagyunk mint a testünk, többek vagyunk mint a gondolataink. 
Megtalálva életünk célját, küldetésünket, igazi alázattal, szeretetben szolgáljuk a béke, szeretet megvalósulását itt a földön. 
Én most épp itt tartok, és tisztelem azokat is akik más úton, épp máshol tartanak.
Alapvetően boldogságra születtünk, ezt elfeledtük, a meditatív imákban összekapcsolódunk azon részünkkel, amelyik még emlékszik erre.

Érdemes Szent Ignác szavaival kezdeni az elmélkedést: 

 „Uram, add, hogy ezt az imaidőt egészen Neked tudjam adni mindazzal, amim van, és ami vagyok. Legyen ez a Te dicsőségedre, tiszteletedre és szolgálatodra.”

 

Szentlélek Isten, áraszd rám kegyelmedet, szabadíts meg az elhagyatottság, reménytelenség, elveszettség illúziójától. Szítsd fel bennem az egységtudatot és azt a tudást, hogy isten szeretett gyermeke vagyok.
Szent lelkeddel eltelve lássak túl a kollektív tudattalan visszahúzó mintáin, és folyamatosan azon munkálkodjam, hogy isteni küldetésemet megtaláljam, és aktívan tegyek azért, hogy a szeretet és béke győzedelmeskedjen az egész Földön.

MINDENKI MEGFOGALMAZHATJA MAGÁNAK HOGY MILYEN CÉL ÉRDEKÉBEN SZERETNÉ A KILENCEDET FELAJÁNLANI

A teljes elmélkedést lehet Ignác-i szemléletben végezni, a szentírási rész helyett az adott napi elmélkedés szövegéből, vagy a napi ima szövegéből ami megragadott, azon szemlélődve.

IGNÁC-I SZEMLÉLŐDÉS   

" Elcsendesedem. Isten jelenlétébe helyezkedem. Rövid időt szánok arra, hogy egész lényemmel megérkezzem az imádságba. (A megérkezésben segíthet, ha egyszerűen tudatosítom a légzésemet. Anélkül, hogy irányítanám, egyszerűen csak engedem, hogy a levegő ki-be áramoljon a tüdőmbe. Belégzésem kifejezheti Isten utáni vágyamat, kilégzésem pedig önátadásomat Istennek.)
Tudatosítom, hogy Isten itt és most jelen van, és szeretettel tekint rám. Kérem, hogy egész lényemmel Rá figyeljek: „Uram, add, hogy ezt az imaidőt egészen Neked tudjam adni mindazzal, amim van, és ami vagyok. Legyen ez a Te dicsőségedre, tiszteletedre és szolgálatodra.”
Elolvasom – akár többször is – az imádságra kiválasztott szentírási részt, figyelve  arra, hogy mely szavak, mondatok, képek érintenek meg belőle.
Kérem, amire vágyom: a kegyelmet, amely segít Istennel időzni ebben az imaidőben.
Engedem, hogy Isten Lelke élővé tegye bennem a szentírási történetet, amelyről imádkozni szeretnék. Látom a leírt történetet, a helyszínt és a szereplőket... Megkeresem a helyemet a történetben.
Hallgatom, mit beszélnek a szereplők…
Tapintok, ízlelek, érzékelek…
Megfigyelem, mit tesznek a jelenlevők…
Magam is a jelenet résztvevője, szereplője vagyok… Vagy csak távolból szemlélem, ami történik. Talán Mária vagy Jézus rám néz… Beszél hozzám… Hallgatom hozzám intézett szavait…
Megszólítom az Urat. Nem kell kegyes vagy udvarias szavakkal szólnom Hozzá… Arra törekszem, hogy őszinte legyek… Azt mondom, ami valóban a szívemből jön… Talán kérni szeretnék valamit… Vagy egyszerűen kiöntöm Előtte a szívem… Odafigyelek a válaszára. Nem csak én szólítom Őt, engedem, hogy Ő is szóljon, érintsen. Az imaidőt a Dicsőség elimádkozásával zárom le.
Visszatekintek az imámra. Esetleg le is jegyezhetem, mivel ajándékozott meg Isten ebben az imaidőben. "(forrás:
https://www.sjc.hu/imasarok/szemlelodes-szentirasi-tortenettel )

 - a blogon megtalálod a kilencedeket.
Akik már ismerik, valószínű megvan a kedvencük, aki most találkozik először a kilenceddel annak megosztok két változatot is, két különböző téma a szemlélődésre.
Mindkettőt elolvasva eldöntheti, hogy a 2o16 vagy 2o17 változat kedvesebb a lelkének.

Mivel a 9 nap egymásra épül, ezért amelyiket kiválasztotta, azt a változatot érdemes végig elmélkedni.

 

A Szentlélek hét ajándéka:

 

bölcsesség

értelem

jó tanács

lelki erősség

tudomány

jámborság

Istenfélelem

 

A Szentlélek kegyelmének gyümölcsei:

szeretet
öröm
 békesség

türelem
kedvesség
jóság

hűség
szelídség
szerénység

mértékletesség
béketűrés
önmegtartóztatás
önmegtagadás

lelki tisztaság


A Lélek gyümölcsei: szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás.

 


Hit kegyelme, a gyógyítás ajándéka, a csodatevő erőknek munkája, prófétálás képessége, lelkek megítélésének képessége, nyelvek értése, értelmezése, beszéde.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése